Εμβόλια για τον COVID-19 και πλούσια δώρα

Εμβόλια για τον COVID-19 και πλούσια δώρα

Ο εμβολιασμός κατά του COVID-19 έχει κριθεί απαραίτητος από την πλειοψηφία της επιστημονικής κοινότητας, για την επίτευξη της ανοσίας από τον ιό. Έτσι, οι κυβερνήσεις αλλά και οι απλοί ιδιώτες, κάνουν τα αδύνατα- δυνατά για να ενθαρρύνουν τον εμβολιασμό στου πιο διστακτικούς. Στην Ελλάδα, η ενθάρρυνση αυτή ήρθε με την -ομολογουμένως- άκομψη μορφή της προπληρωμένης κάρτας, αξίας 150€. Κάποιοι μιλούν για εξαγορά των σκεπτικιστών από την κυβέρνηση, ενώ άλλοι σηκώνουν τα χέρια ψηλά, χαχανίζοντας «μόνο στην Ελλάδα…».

Τα πράγματα στη χώρα μας είναι μεν άσχημα, αλλά θα μπορούσαν να είναι πολύ χειρότερα. Σε άλλα μέρη του πλανήτη δίνουν δώρα εμβολιασμού, όπως αγελάδες, διαμερίσματα και τουρ στο κάστρο του Κόμη Δράκουλα. Είμαστε απελπιστικά κοντά σε επίπεδα πρωινής εκπομπής των 2000s, να ζητάμε αποχυμωτές και σετ κατσαρόλες.

Αλλά, ας πάρουμε την κατάσταση στο πιο ελαφρό, βλέποντας τις 6 πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις ενθάρρυνσης του εμβολιασμού ανά τον κόσμο:

  • Λοταρία με δώρο αγελάδα | Ταϊλάνδη

Προτού καν ξεκινήσει ο εμβολιασμός στην περιοχή Μάε Τσάεμ της Ταιλάνδης, έγινε γνωστό το «δώρο» προς τους ντόπιους εμβολιασθέντες: αυτόματη συμμετοχή σε λοταρία για μια αγελάδα, αξίας περίπου 260€. Δεδομένης της κτηνοτροφικής παράδοσης του τόπου και της ανάγκης για εμβολιασμό στις Ασιατικές χώρες συνολικά, ένα τέτοιο βραβείο, ίσως, βγάζει κάποιο νόημα. Κάθε εβδομάδα, ξεκινώντας από τις 7 Ιουνίου, θα κληρώνεται μία αγελάδα.

  • Πρώτο βραβείο 1,5 εκατ. δολάρια | Καλιφόρνια, ΗΠΑ

Η Καλιφόρνια της Αμερικής, γνωστή για την έλλειψη διακριτικότητας που τη χαρακτηρίζει, κληρώνει κανονικό λαχείο για όσους εμβολιαστούν. Πρώτο βραβείο είναι 1,5 εκατομμύριο δολάρια, με επόμενα βραβεία 50.000 δολάρια, ενώ δύο εκατομμύρια άτομα θα λάβουν δωροεπιταγές των 50 δολαρίων. Το όλο εγχείρημα θα αγγίξει τα 116,5 εκατομμύρια δολάρια.

  • Δωρεάν ντόνατ | Εταιρία στις ΗΠΑ

Η εταιρία Krispy Kreme προσφέρει το κλασσικό Original Glazed ντόνατ της δωρεάν σε κάθε πελάτη, με την προσκόμιση της κάρτας εμβολιασμού. Η προσφορά αυτή θα ισχύσει μέχρι το τέλος του έτους.

  • Διαμέρισμα αξίας | Χονγκ Κονγκ

Η διεκδίκηση ενός διαμερίσματος στην πόλη του Χονγκ Κονγκ, αξίας 1,4 εκατομμυρίων δολαρίων, φαίνεται να έχει δώσει νέα πνοή στον εμβολιασμό των ντόπιων, σύμφωνα με το ABC News, κάνοντας τους να πιστεύουν πως σύντομα θα επιστρέψουν στην κανονικότητα.

  • Δωρεάν επίσκεψη στο κάστρο του Κόμη Δράκουλα | Ιδιώτης στη Ρουμανία

Σύμφωνα με τον marketing manager του κάστρου, μία επίσκεψη στον οίκο του Κόμη Δράκουλα, μετά από επί τόπου εμβολιασμό, φαίνεται να αποτελεί αρκετά καλό δέλεαρ για τον εμβολιασμό κατά του ιού.

  • Εμβολιασμός μετά μουσικής | Μεξικό

Στην Πόλη του Μεξικό, πρωτεύουσα της χώρας του Μεξικό, o εμβολιασμός θα έχει μουσική υπόκρουση. Κατά τον εμβολιασμό των κατοίκων, θα παίζεται ζωντανά η ντόπια λαϊκή μουσική banda δωρεάν, για τη διασκέδαση των εμβολιαζόμενων.

Αυξάνεται η πίστη στο εμβόλιο με την οικονομική ενίσχυση;

Παρόμοιες μορφές ενθάρρυνσης παρέχονται από πολλές χώρες -από παγωτό μέχρι piercing- αλλά το ερώτημα είναι αν όντως ενθαρρύνουν τον εμβολιασμό ή όχι. Στην Ελλάδα, οι περισσότεροι νιώθουν άβολα με την όλη κατάσταση, σα να επρόκειτο για δωροδοκία. Διότι για άπορα άτομα, πρόκειται για δωροδοκία και καταφανή απαξίωση των προσωπικών τους ορίων και πεποιθήσεων. Ο εμβολιασμός του γενικού πληθυσμού θα έπρεπε να προκύπτει αβίαστα και με ενθουσιασμό, όχι ως αποτέλεσμα έμμεσης πίεσης από την κυβέρνηση.

Σύμφωνα με παγκόσμια μελέτη, που ερευνά τη δεκτικότητα στον εμβολιασμό κατά του COVID, οι νέοι κάτω από 25, οι χαμηλόμισθοι και τα άτομα που δεν εμπιστεύονται την κυβέρνηση είναι λιγότερο πιθανό να εμβολιαστούν. Ίσως, η ελληνική κυβέρνηση εμπνεύστηκε από την παραπάνω μελέτη για τη δημιουργία του voucher 150€ για τους νέους. Όμως, δεδομένης της έλλειψης εμπιστοσύνης προς τις κυβερνήσεις, που αποθαρρύνει πολλούς από τον εμβολιασμό -ειδικά αν βάλουμε κατά νου τις πολιτικές πεποιθήσεις του καθενός-, ενδεχομένως αυτή η ενίσχυση να είναι αναποτελεσματική.

Οικονομία και επιβραβεύσεις

Τα χρήματα που προορίζονται για αυτό το επίδομα από κάπου λογικά θα «φεύγουν». Όπως και στο Οχάιο των ΗΠΑ -που οργάνωσε παρόμοια λοταρία με την προαναφερθείσα της Καλιφόρνια-, εικάζω πως και στην ελληνική περίπτωση, τα χρήματα «έφυγαν» από το οικονομικό πακέτο έκτακτης ανάγκης για τον COVID-19.

Δηλαδή, χρήματα που θα μπορούσαν να είχαν πάει στην ανακούφιση ιδιοκτητών καταστημάτων, επιδόματα ανέργων, έρευνα, προετοιμασία για το νέο κύμα του φθινοπώρου, που οι επιστήμονες θεωρούν πως καιροφυλακτεί, πάνε σε -τρόπον τινά- λάδωμα για εμβολιασμό. Πόροι που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την περαιτέρω εκπαίδευση τον πολιτών για τον κορωνοϊό και για τη χορήγησή τους με ειδικό υλικό για την αντιμετώπισή του (μάσκες, απολυμαντικό υγρό χεριών, λοιπά καθαριστικά, γάντια), χρησιμοποιήθηκαν σε μία προσπάθεια εξαγοράς των νέων.

Πέρα από τα αστεία, κάτι τέτοιο θα έπρεπε να μας ανησυχεί.

Πηγές:

https://edition.cnn.com/2021/05/20/asia/thailand-covid-vaccines-cows-intl-hnk-scli/index.html
https://www.theguardian.com/us-news/2021/may/27/california-covid-19-vaccine-lottery
https://eu.usatoday.com/story/money/food/2021/03/22/covid-vaccine-free-donuts-krispy-kreme-vaccination-card-freebie/4750302001/
https://www.theguardian.com/world/2021/apr/14/a-gold-nose-pin-boxes-of-eggs-or-a-tax-rebate-covid-vaccine-incentives-around-the-world
https://www.pri.org/stories/2021-05-11/cash-beer-doughnuts-can-incentives-work-get-people-vaccinated
https://www.nytimes.com/2021/05/04/upshot/vaccine-incentive-experiment.html