Η «Γεωγραφία της νύχτας» της Δάφνης Αγγελίδου

Η «Γεωγραφία της νύχτας» της Δάφνης Αγγελίδου

 Νυχτερινά τοπία καθημερινής ελευθερίας και ταυτόχρονα προσδοκίας για ανθρώπινες σχέσεις, συνθέτουν την έκθεση «Γεωγραφία της νύχτας» της Δάφνης Αγγελίδου, στην γκαλερί Ευριπίδης, από τις 7 Οκτωβρίου.

   Η μοναξιά και η μοναχικότητα στα 47 έργα ζωγραφικής και στα 11 ψηφιδωτά έργα της καθηγήτριας στην Α.Σ.Κ.Τ., Δάφνης Αγγελίδου, φέρουν διάχυτη την ελπιδοφόρα επιθυμία της αναίρεσής τους. Στους πίνακές της, το φως του φεγγαριού φωτίζει νυχτερινές αποδράσεις ενός παρελθόντος – προ πανδημίας κι ακόμα παλιότερα – απ’ όπου η ζωγράφος ανακαλεί μνήμες γαλήνης και οικειότητας: καφενεία γεμάτα κατηφείς μοναχικούς θαμώνες και γυναικείες παρουσίες με χρώμα, το οποίο τονίζει την γκρίζα αντρική μονοτονία.

   Προσόψεις σπιτιών που διαμορφώνουν περίκλειστους χώρους χωρίς καμία ανθρώπινη παρουσία, εναλάσσονται με πίνακες από ζευγάρια καθισμένα σε παγκάκι ή αναζητώντας θαλασσινούς δρόμους σε βαρκάδα κάτω από τον έναστρο ουρανό, ή ακόμα πιο αναζωογονητικά στην ανατολή του φεγγαριού, ψάχνοντας καινούργιους ουρανούς.

   «Με διαφορετικούς τρόπους, εικαστικά μέσα (ζωγραφική – ψηφιδωτό), θέματα και αναπαραστάσεις καταστάσεων, η μαγεία της μνήμης που αντιστέκεται στον χρόνο ή την φθορά, η πολυτέλεια των ανθρώπινων σχέσεων, το χτίσιμο μιας φιλίας και τα όνειρα επιδρούν στην ζωή μας και είναι αυτά που με κινητοποιούν» σημειώνει η Δάφνη Αγγελίδου. «Εστιάζουμε στις προσδοκίες ή στις προθέσεις που δημιουργούν οι ανθρώπινες ανάγκες και οι φιλίες. Εστιάζουμε στα πολύ συγκεκριμένα αισθήματα, που τα έχουμε ήδη, αλλά ανασύρονται ξαφνικά, αθόρυβα και μας πλημμυρίζουν όπως το νερό της θάλασσας. Εστιάζουμε στις βιωμένες αναμνήσεις μας, μιας στιγμής ή μιας ολόκληρης ζωής. Εστιάζουμε τελικά στην επιθυμία για έρωτα, αγάπη και ζωή».

   Ο επιμελητής της έκθεσης Αντρέας Ιωαννίδης, ιστορικός τέχνης – ομ. καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, σημειώνει απ’ την πλευρά του για την «Γεωγραφία της Νύχτας»: «Πρόκειται για μια νύχτα ταυτόχρονα εσωτερική και εξωτερική του ανθρώπου. Αν όμως η δεύτερη εκδοχή είναι αυτονόητη και εύκολα αναπαραστάσιμη, η πρώτη έχει δυσκολίες στην άμεση αναπαράσταση όπου το ‘σκοτάδι έχει το δικό του φως’. Υπεισέρχεται εδώ το έμμεσο, το υπονοούμενο, η ένδειξη, εν ολίγοις η γενικότερη ατμόσφαιρα που υφέρπει στα έργα, ως αίσθηση και όχι γνώση».

   Η έκθεση στην γκαλερί Ευριπίδης (Ηρακλείτου 10 και Σκουφά, στο Κολωνάκι) θα διαρκέσει έως τις 6/11.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ